تعطیلی مدارس

    یکی از شیرین ترین خاطرات هر کس از دوران دانش آموزی و بعد از آن، دوران دانشجویی، تعطیلی کلاس های درس در مدرسه و دانشگاه است.

    اما سوال بزرگ این است که تعطیلی مدارس به هر بهانه و علتی، چقدر می تواند مفید باشد؟ آیا چنین وقفه هایی در زمان تحصیل فقط در ایران است؟ با شیمی معدنی همراه شوید.

    باید اعتراف کنیم لذتی که گاهی به علت لغو شدن کلاس های درس به وجود می آمد، به حدی بود که انگار شبیه یوری گاگاریَن، برای اولین بار ماه را فتح کردیم!

    واقعا چه چیزی می توانست بیشتر از این ما را خوشحال کند که به همین بهانه کوچک، چند ساعتی بیشتر در کنار خانواده مان و در خانه مادربزرگ و پدربزرگ یا منزل فامیل و آشنا دور هم جمع شویم؟

    اگر چه بسته شدن مقطعی مدارس (که البته به لطف انواع مناسبت های ملی و مذهبی در تقویم ما کم هم نیست) می تواند فرصتی مناسب، هم به لحاظ سرگرمی و تفریح و هم از نظر فعالیت های بیشتر درسی باشد، اما باید اقرار کنیم در این برهه زمانی، دیگر تعطیل شدن مدرسه ها آن کاربرد مفید را از دست داده و تبدیل به بلای جان دانش آموزان، خصوصا بچه های پشت کنکوری شده است.

    شاید بهتر باشد با هم نگاهی به برخی از این آسیب ها بیندازیم:

    ۱. ناتمام ماندن دروس

    حتی اگر درسی به سادگی جغرافیا یا تاریخ باشد که نه در آزمون های سراسری مطرح می شود و نه اهمیت زیادی برای بچه های رشته ریاضی – فیزیک و علوم تجربی دارد، باز هم نمی توان منکر آن شد که به اتمام رساندن مطالب این کتب جمع و جور نیز کار دشواری است.

    معلم چاره ای جز حذف برخی از قسمت های درس ندارد و این ضرر فقط گریبان دانش آموز را می گیرد.

    ۲. حفظی شدن مطالب

    بهتر است واقعیت را ببینیم. موضوعی که در بخش اول عنوان شد، متاسفانه گاهی به دروس اختصاصی هم کشیده می شود و می بایست معلم و دانش آموز، هر دو از خیر قسمت هایی از درس بگذرند و آن را حذف کنند. اتفاق بدتر زمانی می افتد که شاید در آزمون سرنوشت ساز بچه ها، یعنی کنکور، از این مباحث پرسشی طرح شود.

    از آنجایی که در سال های اخیر و به لطف برنامه ریزی مناسب مسئولان (!)، حجم و محتوای کتاب های درسی سنگین و پیچیده شده، حفظی شدن جملات، شکل ها، فرمول ها و حتی سوالات، کابوس وحشتناکی است که فقط در دوران دبیرستان تعبیر می شود.

    انگار فراموش کرده ایم که دانش آموز، طوطی نیست که هر چه ما خواستیم بازگو کند؛ یا مثل سطلی پر از اطلاعات گوناگون و بعضا ناکارآمد، جوانی خود را صرف آیین غلط گذشتگان نماید.

    ۳. عملکرد نامناسب در امتحانات

    انباشته شدن حجم زیادی از کتاب های مختلف و درس هایی که گاهی پیش نیاز یکدیگر برای فهم درست مباحث می شوند، تنها مشکل موجود نیست.

    دبیران هم در این گرداب غرق شده اند. آیا به اندازه کافی می توانند درس را توضیح دهند؟ نمونه سوالات مناسب و مفید حل می شود؟ بررسی ارزیابی درس ها در امتحانات کشوری و البته کنکور چه؟

    آیا دانش آموزان برای یک رقابت بزرگ با حداقل جمعیت ۱۲۰ هزار نفری در هر رشته تحصیلی آماده می شوند؟ اصلا چیزی در رابطه با دلیل خواندن این کتاب ها و اهمیتی که در آینده برایش خواهد داشت، گفته می شود؟

    ۴. وقفه های نامنظم در برنامه مطالعاتی

    اگر دانش آموزی هستید که از سطح درسی متوسط به بالایی برخوردارید، خدا را شکر کنید!

    شاید بیشترین ضرر پس از داوطلبان کنکور، نصیب کسانی می شود که می خواهند با کمک مشاوران درسی و در چارچوب یک برنامه مطالعاتی منسجم، رشد قابل قبولی داشته باشند.

    کسی که تا روزهای منتهی به آزمون هیچ تلاشی نکرده و بنا به دلایل مختلف دچار عقب افتادگی درسی شده، راهی جز انتخاب یک برنامه مناسب مطالعاتی که او را به میانگینِ نمرات برساند، ندارد.

    حالا اگر ارتباط او با مشاور قطع شود و یا تعطیل شدن مراکز آموزشی مانع او باشد، چه نتیجه ای به دنبال خواهد داشت؟

    ۵. بلاتکلیفی و عدم شادابی خانواده ها

    مدرسه و دانشگاه جایی است که باید وظیفه شناسی و برنامه ریزی را به دانش آموزان و دانشجویان بیاموزیم. اگر باور داریم که آینده سازان سرزمین مان، همین جوان های پرشور و پرانگیزه هستند، باید با بهترین کیفیت در تمام زمینه ها، خصوصا در جنبه آموزشی به آنها خدمت کنیم تا روزی اینان به مردمشان کمک کنند.

    اما چگونه می خواهیم در این اوضاع نابسامان از آنها مراقبت کنیم؟ دانش آموزی که تمام برنامه هایش با تصمیمات شخصی و غلط دیگران فرو می ریزد، چطور باید نشاط خود را حفظ کند؟

    به فرض که تعطیلی در زمان مناسب پیش بیاید؛ برای خانواده ها نیز گنجاندن زمان سرگرمی و تفریح با بچه ها دشوار می گردد.

    پدر نمی داند که آیا این تعطیلی مدارس ادامه دار خواهد بود یا نه؟ می تواند به همراه همسر و فرزندانش به سفر برود؟ می تواند از فرصت ایجاد شده برای تغییر روحیه خانواده و افزایش شادابی آنها،‌ اندک زمانی از کاشانه خویش فاصله بگیرد؟

    تمام این ۵ موضوعی که مطرح شد، حداقل آسیب هایی است که اگر نگاهی منطقی به تعطیلی های اخیر بیندازیم و حواسمان به قشر جوانِ در حال تحصیل باشد، نمود و تاثیرش بسیار روشن و واضح است.

    هیچ کس با شادی دانش آموزان و استراحت معلمان و خانواده ها مخالف نیست؛ بلکه تمام اندیشمندان اجتماعی و روانشناسان برجسته در کشورهای پیشرفته، به این نتیجه رسیده اند که زمان هایی باید در تقویم تحصیلی فرزندانمان گنجانده شود تا علاوه بر زیبایی آموختن دانش، لذت در کنار هم بودن را بیشتر و آشکارتر احساس گردد.

    تعطیلی های ملی و مذهبی به اندازه کافی و به میزان متعادل، نسبت به ۹ ماه تحصیلی در ایران وجود دارد اما سرنوشت مقصر اصلی، یعنی آلودگی هوا چه می شود؟

    تا کجا می خواهیم با معضل آلودگی هوا که خودمان آن را بزرگ کرده ایم، به آینده سازان کشور عزیزمان ایران و همچنین سلامتی میلیون ها نفر که ارزش آن را فقط بیماران و ناتوان های جسمی می دانند، خیانت کنیم؟

    آیا واقعا راه حلی برای از بین بردن آن وجود دارد؟ وظایف نهادهای دولتی چیست؟

    بخش دوم این مقاله را بزودی در شیمی معدنی بخوانید. منتظر نظرات شما مخاطبان عزیز شیمی معدنی هستیم.



© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت شیمی معدنی ایران محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس